Biogram
Alicja Jarzębska (ur. 25.04.1941), emerytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiowała muzykologię (1959-64) na Uniwersytecie Jagiellońskim i teorię muzyki (1960-1965) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w Krakowie. W latach 1964-1965 pracowała w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, następnie (1965-1971) była pedagogiem z zakresu teorii muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, a od 1971 pracowała w Katedrze Historii i Teorii Muzyki (obecnie Instytut Muzykologii) Uniwersytetu Jagiellońskiego na stanowiskach: st. asystenta (od 1971), adiunkta (1979), profesora nadzwyczajnego (2002) i zwyczajnego (2003). W 1979 obroniła pracę doktorską pt. Konstruktywizm sonorystyczny w baletach rosyjskich Igora Strawińskiego, w 1996 uzyskała stopień doktora habilitowanego na podstawie rozprawy Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku (Musica Iagellonica: Kraków 1995), a w 2003 roku tytuł profesora nauk humanistycznych. W latach 2000-2002 pełniła funkcję zastępcy dyrektora, a w latach 2002-2008 była dyrektorem Instytutu Muzykologii UJ. Od 2013 roku na emeryturze. W IM UJ prowadziła seminarium z zakresu historii, teorii i estetyki muzyki XX wieku, konserwatorium z historii myśli o muzyce i metodologii analizy muzykologicznej oraz wykłady monograficzne poświęcony m.in. twórczości Strawińskiego i Pendereckiego.
Przebywała na stypendiach naukowych w Anglii (Oxford, Londyn), Stanach Zjednoczonych (Buffalo), we Włoszech (Rzym, Bolonia, Cremona), w Niemczech (Ratyzbona), Austrii (Salzburg). Wygłaszała gościnne wykłady na uniwersytetach w Buffalo (The State University of New York), Rzymie (Università degli Studi di Roma „La Sapienza”) Ratyzbonie (Universität Regensburg), Salzburgu (Universität Salzburg), Bratysławie (Univerzita Komenského), w Instytucie Polskim w Moskwie. Prowadziła cykle wykładów na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie, w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Jagiellonian University Medical College (w j. angielskim). Była członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2005-2014), członkiem Komitetów Redakcyjnych „Studies in Penderecki”, „Musicology Today”, „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”. Pełniła funkcję członka Komisji Kwalifikacyjnej ZKP (2003-2014), oraz członka jury Nagrody ZKP im. Ks. Hieronima Feichta; jest członkiem międzynarodowego Towarzystwa Historii Porównawczej Teatru, Opery i Baletu – SIHCTOB.
W centrum jej zainteresowań badawczych jest historia nowożytnej myśli o muzyce, dwudziestowieczna kultura muzyczna, metody analizy dzieła muzycznego oraz poglądy estetyczne i warsztat kompozytorski twórców muzyki XX i XXI wieku (zwłaszcza Strawińskiego, Schönberga, Szymanowskiego, Lutosławskiego, Panufnika, Pendereckiego). Z tego zakresu opublikowała kilka książek oraz kilkadziesiąt artykułów zamieszczonych w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.
W książce Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku (1995) autorka uwydatniła problem „jedności w wielości” dzieła muzycznego, rozróżniła koherencję konceptualną, związaną z ideą relacji serialnych (tj. logiką relacji między wybranymi znakami muzycznej notacji) oraz koherencję audytywną, zależną od naszych audytywnych mechanizmów poznawczych. Nakreśliła także kulturowe tło genezy teoretycznych koncepcji dodekafonii i serializmu, sposoby ich rozpowszechniania w nauce kompozycji, oraz – na przykładzie analizy wybranych utworów – przedyskutowała problem ich koherencji konceptualnej i audytywnej. W książce Z dziejów myśli o muzyce (2002) zaprezentowane zostały wybrane problemy nowożytnej teorii, estetyki i analizy muzycznej, począwszy od teorii harmonii Jean-Philippe Rameau do dwudziestowiecznych koncepcji teoretycznych inspirowanych lingwistyką, semiotyką, fenomenologią i hermeneutyką.
Z kolei w książce Strawiński. Myśli i muzyka (2002) – nominowanej do nagrody im. J. Długosza i uhonorowanej nagrodą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu – autorka zaproponowała nową interpretację głoszonych przez Strawińskiego myśli o sztuce i muzyce, interpretację uwzględniającą m.in. wpływ poglądów propagowanych przez Akmeistów i twórców z kręgu „Mir iskusstwa”, a także krytyczny stosunek kompozytora do dziewiętnastowiecznej koncepcji Sztuki-Religii oraz dwudziestowiecznej filozofii „nowej muzyki”. Książka jest także propozycją nowej metody analizy muzykologicznej, metody inspirowanej badaniami psychologii poznawczej i uwzględniającej specyfikę konstrukcji arcydzieł muzycznych Strawińskiego. Autorka wykorzystała m.in. badania dotyczące inwariantu percepcyjnego i zaproponowała nowy typ podstawowej, powtarzalnej jednostki konstrukcyjnej (brzmieniowej) określonej terminem „parton” i zróżnicowanej pod względem stabilności (1) tembru (tj. „kolorytu brzmienia” zależnego m.in. od środków wykonawczych, ich artykulacji, rejestru wysokości wykorzystanych dźwięków i rodzaju ich jednorodnego ruchu), (2) struktury rytmicznej lub (3) konturu melicznego. Ponadto, w analizie muzyki Strawińskiego autorka uwydatniła jej związek ze wschodnią i zachodnią tradycją europejskiej kultury, a także z triadą wartości Platona. Zmodyfikowana wersja tej książki została przetłumaczona na język angielski (tłum. Lindsay Davidson) pt. Stravinsky. His Thoughts and Music (2020).
Książka Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku (2004), została wydana w ramach serii „Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej”. W 2018 roku opublikowano nową, znacznie rozszerzoną jej wersję. Książka ma charakter interdyscyplinarny; jest syntezą różnorodnych zjawisk artystycznych i postaw estetycznych kompozytorów, syntezą uwzględniająca kontekst ideowy i społeczny tworzonej w XX i XXI wieku muzyki. Zaproponowana konstrukcja historiograficzna opiera się na założeniu, że ową różnorodność zjawisk artystycznych i postaw estetycznych można interpretować w relacji do idei piękna, zdominowanej w ubiegłym wieku przez rozmaite ideologie. Za początek owej historycznej narracji autorka przyjmuje narastający u schyłku XIX wieku kult Wagnera i szeroką akceptację jego wizji sztuki. Dyskutowane są m.in. spory na temat modelu kultury muzycznej w latach międzywojennych (inspirowane m.in. przez koncepcje muzyki narodowej i postępowej), spory o logikę i ład w sztuce kompozycji, o społeczną funkcję muzyki (naznaczone w okresie powojennym cieniem „żelaznej kurtyny”), a także zagadnienia związane z poszukiwaniami nowych idei twórczych w okresie „płynnej nowoczesności”, po upadki idei postępu w sztuce.
Wybrane publikacje
Książki
- Stravinsky. His Thoughts and Music, przekł. Lindsay Davidson, Peter Lang: Berlin-New York 2020, ss. 387.
- Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika: Toruń 2018 (wydanie nowe, rozszerzone, ss. 603).
- Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku (Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: Wrocław 2004 (ss. 332).
- Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienie teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Musica Iagellonica: Kraków 2002 (ss. 310).
- Strawiński: myśli i muzyka, Musica Iagellonica: Kraków 2002 (ss. 508).
- Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, Musica Iagellonica: Kraków 1995 (ss. 272).
Redakcja książek
- Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce (współredaktor),, Musica Iagellonica: Kraków 2007.
- Donum Natalicum. Studia Thaddaeo Przybylski octogenario dedicata, (współredaktor), Musica Iagellonica: Kraków 2007.
Redakcje źródłowych wydawnictw nutowych
- Ignacy Jan Paderewski, Utwory fortepianowe op. 21 i op. 23, Kraków 1999, Musica Iagellonica [wstęp, partytura, komentarz rewizyjny].
Rozdziały w książkach i artykuły czasopismach (w j. angielskim i j. francuskim)
- The Rite of Spring: its legacy and influences, “Interdisciplinary Studies in Musicology 17”, red. Hanna Winiszewska, Piotr Podlipniak, Poznań 2017, s. 129-139.
- Aesthetic and Ethical Values in „A Theory of Art” by Karol Berger, w: Music as a Message of Truth and Beauty, red. T. Malecka, M. Pawłowska, Wyd. Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2014, s. 109-117.
- Polish music and the problem of the cultural Cold War, w: Polish Music since 1945, red. Eva Mantzourani, Musica Iagellonica: Kraków 2013, s. 94-102.
- Debate on Music and Meaning after the „Cognitive Revolution", w: Music: Function and Value, red. Teresa Malecka, Małgorzata Pawłowska, Wyd. Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2013, s. 404-414.
- The Idea of Order in the Theory and Poetics of Music. Some Remarks, w: Logos et Musica. In Honorem Summi Romani Pontificis Benedicti XVI, red. Elżbieta Szczurko, Tadeusz Guz, Horst Seidl, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Peter Lang: Frankfurt am Main – Oxford 2012, s. 713-722.
- The notion of nature in modern music theory and history as seen by Carl Dahlhaus and Karol Berger, w: "Interdisciplinary Studies in Musicology", nr 8, Poznań 2009, s. 93-108.
- Fin de Siecle Vienna and the Beginning of Akademic Musicology, w: Beethoven 4. Studien und Interpretationen, red. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff, Kraków 2009, s. 477-488.
- Sonorism: positivist and cognitive approaches to the problem of sound, "Muzyka" 2008 nr 1, s. 65-78.
- Le symbolisme de l'eau dans ‘The Flood’ de Strawinsky, w: Representation de l'eau dans la creation théâtrale et musicale, red. Irena Mamczarz, Paryż 2008, s. 35-42.
- Szymanowski and the concept of "high culture", w: " Warsaw Autumn" as a Realisation of Karol Szymanowski's Vision of Modern Polish Music", red. Aleksandra Jagiełło-Skupińska, Anna Grzywacz, Warszawa 2007, s. 22-26.
- Penderecki's Chaconna and his 'ars componendi', "Musica Iagellonica", vol. 5, Kraków 2007, s. 64-76.
- Krzysztof Penderecki's "Ars Contrapuncti ", w: Krzysztof Penderecki. Musik im Kontext, red. H. Loos, S. Keym, Lipsk 2006, s. 147-166.
- Ideologies of Progress and Nationalism and Concepts of Supranational and National Music, w: Poland in Europe. Imitation or Interaction of musical Models?, "Musicology Today", Warszawa 2005, s. 5-24.
- The Unique Features of Penderecki's Modern and Postmodern Music, w: Krzysztof Penderecki - Music in the Intertextual Era. Studies and Interpretations, red. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, Kraków 2005, s. 73-92
- The Problem of Articulation in Stravinsky's Music, "Musica Iagellonica" Vol. 3, 2004, s. 241- 255.
- Paderewski's Piano Works as a Synthesis of Classical, Romantic and Impressionist Tradition, "Civilta Musicale" XVIII 2003, No. 50, p. 59-69.
- Panufnik's 'musica mensuralis'. Problem of isorhythmic and metrical organization of musical time, w: Andrzej Panufnik's Music and its Reception, red. Jadwiga Paja-Stach, Musica Iagellonica: Kraków, 2003, s. 114-135.
- 'Quartetto per archi' and Wordless Rhetoric. Aesthetic background of Penderecki's avant-garde works, w: Studies in Penderecki, vol. II, red. Ray Robinson, Prestige Publications. Inc.: Princeton, New Jersey, 2003, s. 217-226.
- Penderecki. Chronicle, w: Penderecki, Warszawa, 2003, s. 77-85 (w j. angielskim i w j. francuskim).
- Text and music in Stravinsky's works, w: The Songs of Karol Szymanowski and his Contemporaries, red. Z. Helman, T. Chylińska, A.Wightman, University of Southern California: Los Angeles, 2002, s. 243-265.
- Stravinsky's Serial Music as an Integration of Tradition and Originality, "Musica Iagellonica", 1997 vol. 2, s. 237-54.
- Some Aspects of Stravinsky's Serial Music, "Musica Iagellonica", 1995 vol. 1, s. 177-199.
- Poland 's Great Contemporary Composers, "Polish Art. Club of Buffalo", 1994 nr 4, s. 6-8.
- A critical Analysis of the Dodecaphonic Practice and Thought, "Polish Art. Studies" 1990 nr 11, s. 363-70.
- Une Juste Biographie de Stravinsky, "Polish Art. Studies" 1983 nr 4, s. 293-96.
Rozdziały w książkach i artykuły czasopismach (w j. polskim)
- Wokół recepcji ‘Vom Musikalisch-Schönen’ Eduarda Hanslicka, w: Muzykolog humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Małgorzacie Woźnej-Stankiewicz, red. Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Magdalena Dziadek, Musica Jagellonica: Kraków 2021, s. 121-137.
- George Enescu – muzyk uniwersalny, w: Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, red. Justyna Humięcka-Jakubowska, Hanna Winiszewska, Wydawnictwo PTPN: Poznań 2019, s. 133-140.
- Genealogia europejskiej muzyki artystycznej w ujęciu Karola Bergera, „Res Facta Nova”, 18 (27) 2017, s. 50-59.
- Wokół pojęcia tonalności w dziejach myśli o muzyce, „Teoria muzyki. Studia – interpretacje dokumentacje”, nr 12 (2018), s.11-43.
- Idea zapisu nutowego w ujęciu psychologów i teoretyków muzyki, w: Idea – zapis – brzmienie. red. Jakub Puchalski, PWM: Kraków 2017, s. 32-46.
- Teoria stylu muzycznego w ujęciu Stefani Łobaczewskiej, w: Almanach muzykologii krakowskiej 1911 – 2011, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Andrzej Sitarz, Musica Iagellonica: Kraków 2016, s. 259-277.
- Koncepcja uniwersyteckiej Musikwissenschaft Guidona Adlera jako programu badań i nauczania na Uniwersytecie Wiedeńskim, w: Sto lat muzykologii polskiej. Historia – Teraźniejszość – Perspektywy, red. Dagmara Łopatowska-Romsvik, Aleksandra Patalas, Musica Iagellonica: Kraków 2016, s. 36-57.
- Rola i znaczenie Święta wiosny Igora Strawińskiego w kulturze muzycznej XX i XXI wieku, w: Święto wiosny. Dwie perspektywy, red. Marta Szoka, Tomasz Majewski, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi, Łódź 2014, s. 19-40.
- Wybrane problemy analizy i interpretacji dzieła muzycznego w kontekście rewolucji kognitywnej, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia Theoria, Praxis, t. II, red. Anna Granat Janki, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu: Wrocław 2012, ss. 79-90.
- Model dyskursu o muzyce w ujęciu Philipa Tagga, „Res Facta Nova" (12) 21, 2011, s. 77-84.
- Chopin w kręgu wartości uniwersalnych, w: Chopin w polskiej szkole i kulturze, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, R. Ławrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2011, s. 55-63.
- Związki obrazu, słowa i muzyki w operze 'The Rake's Progress' Strawińskiego, w: Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego, red. Ryszard D. Golianek, Piotr Urbański, Wydawnictwo Mado, Toruń 2010, s. 293-311.
- Koncepcje dzieła muzycznego i jego funkcji w dziejach myśli o muzyce, w: Dzieło muzyczne i jego funkcje, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2010, s. 9-30.
- Buntownik i wyzwoliciel [recenzja książki: M. Tomaszewski, Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. I, Rozpętanie żywiołów, Kraków 2008], "Ruch Muzyczny" 2010 (LIV) nr 2, s. 38-39.
- Historia i teoria muzyki popularnej. Wybrane problemy, "Alma Mater" 2009 nr 115-116, s. 76-79.
- Tippett, Michael, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, t. 11, Kraków 2009, s. 98-101.
- Krzysztof Penderecki. Kronika życia, w: Robert Berger i Krzysztof Penderecki. Dziadek i wnuk, red. Józef Chrobak i Justyna Michalik, Dębica 2009, s. 41-59.
- Dialektyczny dyskurs Dahlhausa [recenzja: Carl Dahlhaus, Estetyka muzyki, przeł. Z. Skowron, Warszawa 2007], "Ruch Muzyczny" 2009 nr 6, s. 36-38.
- Postać Strawińskiego w piśmiennictwie Szymanowskiego, w: Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności. Studia pod redakcją Zbigniewa Skowrona, Kraków 2007, s. 275-289.
- Modernizm i postmodernizm w refleksji o muzyce, w: Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. Alicja Jarzębska, Jadwiga Paja-Stach, Kraków 2007, s. 11-53.
- "Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II" Pendereckiego w kontekście jego "ars componendi", w: Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, Kraków 2007, s.261-276.
- Tradycja muzyki włoskiej i commedii dell'arte w twórczości Strawińskiego, w: Donum Natalicum. Studia Thaddaeo Przybylski octogenario dedicata, Kraków 2007, s. 406-418.
- Strawiński Igor, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, t. 10, [Sm-Ś], Kraków 2007, s. 152-175.
- Stuckenschmidt Hans, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, t. 10, [Sm-Ś], Kraków 2007, s.184-185.
- Stumpf Friedrich Carl, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, t. 10, [Sm-Ś], Kraków 2007, s.187-188.
- Sloboda John, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, t. 9, [S-Sł], Kraków 2007, s. 295-297.
- Rubikon nowoczesności, "Tygodnik Powszechny" Nr 40 z 7 X 2007, Dodatek z okazji Roku Karola Szymanowskiego, s. 4.
- Muzyka przeszłości we współczesnej kulturze muzycznej, w: "Kamerton", 2006 nr 1 (50), s. 175-189.
- Problem stylu muzycznego w świetle nauk kognitywnych, "Polski Rocznik Muzykologiczny", Warszawa 2005, s.25-40.
- Witolda Lutosławskiego powrót do ideałów, "Forum Muzykologiczne", Warszawa 2005, s. 41-43.
- Witold Lutosławski a postmodernizm, w: Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku, red. J. Paja-Stach, Kraków 2005, s. 39-58.
- Muzyka Pendereckiego a modernism i postmodernism, w: Krzysztof Penderecki – muzyka ery intertekstualnej, red. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, Kraków 2005, s. 87-108.
- Liczby i muzyka. Dwie idee "jedności w wielości" w teorii muzyki, w: Spotkania Klubu Historii Idei 1996-2004, red. E. Śnieżyńska-Stolot, Kraków 2005, s. 149-154.
- Idea widowiska muzycznego Igora Strawińskiego, w: Spotkania Klubu Historii Idei, op. cit. s. 155-160.
- O relacjach między człowiekiem a muzyką. Z problemów analizy i interpretacji muzyki, "Res Facta Nova" nr 7, 2004, s. 113-125.
- Profesor Zdzisław Jachimecki – założyciel krakowskiej muzykologii, "Polski Rocznik Muzykologiczny", Warszawa 2004, s. 187-190.
- O znaczeniu muzyki w świetle refleksji estetycznej Igora Strawińskiego, w: Filozofia muzyki. Studia pod red. Krzysztofa Guczalskiego, Kraków 2003, s. 133-145.
- Ideologia postępu a poglądy estetyczne Strawińskiego i Schoenberga, w: Muzyka wobec przemian kultury i cywilizacji, Warszawa 2001, s. 37-48.
- Słowo i muzyka w pieśniach solowych Igora Strawińskiego, w: Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych, red. Zofia Helman, Kraków 2001, s. 289-313.
- Amerykańskie metody sformalizowanej analizy muzycznej, "Muzyka" 2000 nr 4, s. 87-112.
- Teoria muzyki w świetle nauk poznawczych, w: Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia, red. Ludwik Bielawski, Warszawa 2000, s. 206-242.
- Wybrane aspekty techniki wariacyjnej w twórczości Witolda Lutosławskiego, w: Witold Lutosławski. Człowiek i dzieło w perspektywie kultury muzycznej XX wieku, Poznań 1999, s. 147-73.
- Ars contrapuncti Igora Strawińskiego, w: Affetti musicologici, red. Piotr Poźniak, Kraków 1999, s. 41-57.
- Dzieło muzyczne jako jedność w wielości: koncepcje filozoficzno-teoretyczne a badania psychologii poznawczej, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Kraków 1999, s. 419-448.
- Igor Strawiński: Symfonia w trzech częściach, w: Materiały z Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego, Kraków 1998, s. 43-44.
- Problem kształtowania kontinuum formy w IV Symfonii Witolda Lutosławskiego, "Muzyka" 1995 nr 1-2, s. 135-54.
- Atonalność, dodekafonia, serializm - interpretacja zakresu semantycznego, "Muzyka" 1994 nr 4, s. 89-107.
- Teoria kompleksów serialnych Allena Forte'a, "Muzyka" 1994 nr 3, s. 33-51.
- Pojęcie tonalności w teorii muzyki, "Muzyka" 1994 nr 2, s. 47-61.
- Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX [recencja], "Muzyka" 1994 nr 2, s. 115-25.
- Inspiracja religijna w utworach serialnych Igora Strawińskiego, w: Inspiracje w muzyce XX wieku, Warszawa 1993, s. 157-76.
- Semantyczne, strukturalne i integrujące funkcje środków muzycznych w Igora Strawińskiego, "Muzyka" 1993 nr 1, s. 39-69.
- Synteza neoklasycznego i dodekafonicznego idiomu kompozytorskiego w Konstantego Regameya, w: Konstanty Regamey, red. K.Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa 1988, s. 112-36.
- Technika dodekafoniczna w twórczości I. Strawińskiego na przykładzie "Canticum Sacrum", w: Muzykologia krakowska 1911-1986, red. E. Dziębowska, Kraków 1987, s. 121-35.
- Sonorystyczne środki wyrazu muzycznego w kwartetach smyczkowych XX wieku, "Muzyka" 1981 nr 3-4, s. 47-63.
- Pierre Bouleza koncepcja analityczna "Święta wiosny" Strawińskiego, "Muzyka" 1975 nr 2, s. 47-61.
- Folklor rosyjski w Pietruszce Strawińskiego, "Muzyka" 1973 nr 3, s. 77-90.
Leksykografia
- Encyklopedia Muzyczna PWM: 75 haseł-artykułów [m.in. Penderecki Krzysztof, t. 8, Kraków 2004, s. 8-38; Rameau Jean-Philippe, t. 7, Kraków 2002, s. 296-305; Mersmann Hans, t. 6, Kraków 2000, s. 194-96; Machl Tadeusz, t. 6. s. 5-8; Kurth Ernst, t. 5, Kraków 1997, s. 247-248].