Biogram
Michał Jaczyński jest absolwentem studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2024 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji Obecność muzyki żydowskiej w powszechnej kulturze wybranych ośrodków Europy Środkowej w dwudziestoleciu międzywojennym, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Dziadek.
W obszarze jego zainteresowań badawczych znajdują się: historia kultury muzycznej końca XIX i pierwszych dekad XX wieku, muzyka żydowska i jej związki z kulturą powszechną, życie i działalność artystyczna I.J. Paderewskiego, a także zagadnienia z zakresu psychologii muzyki.
W Instytucie Muzykologii UJ zatrudniony od 2017 roku, początkowo na stanowisku specjalisty naukowo-technicznego, obecnie – asystenta w Ośrodku Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX w. im. I.J. Paderewskiego.
Zob. też: jagiellonian.academia.edu/michaljaczynski
Wybrane publikacje
Książki
- Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939, Kraków: Musica Iagellonica, 2017, ss. 313.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych
- Muzyka polska w Radiu Praha w latach 1923–1939, [w:] Muzyka polska za granicą, t. 4: Wśród Słowian, red. B. Bolesławska-Lewandowska, J. Guzy-Pasiak, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2023, s. 71–118.
- Refleksja o muzyce żydowskiej na łamach polsko-żydowskiego dziennika „Chwila”, [w:] Żydzi w kulturze muzycznej Galicji, t. 2: Galicja – pamięć i przeszłość, red. E. Nidecka, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 2023, s. 137–152.
- Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica, The Grand Piano of Ignacy Jan Paderewski in Cartoons, „Fontes Artis Musicae” 2023 t. 70, nr 1, s. 34–49.
- Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica, Ignacy Jan Paderewski w polskim dyskursie satyrycznym z lat 1898–1936, „Muzyka” 2022 nr 3 (266), s. 78–113.
- Muzyka w teatrze polsko-żydowskim w pierwszych dekadach XX wieku w świetle zachowanych źródeł, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2021 t. XIX, s. 67–89.
- Kształtowanie się poglądów politycznych Zofii Lissy na podstawie jej publikacji z okresu lwowskiego (1929–1939), [w:] Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, red. K. Brzechczyn, R. Ciesielski, Poznań – Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, 2021, s. 43–54.
- Muzykolog Józef Reiss – judaista (nie)doskonały, [w:] Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Małgorzacie Woźnej-Stankiewicz, red. M. Dziadek, Z. Fabiańska, Kraków: Musica Iagellonica, 2021, s. 547–559.
- Żydowska kultura muzyczna w dziewiętnastowiecznej Warszawie w świetle informacji tygodnika „Izraelita”, „Studia Chopinowskie” 2020 nr 5, s. 40–61.
- Stylizacje muzyki żydowskiej w dziewiętnastowiecznym teatrze polskim, [w:] Długi wiek XIX w muzyce: pytania – problemy – interpretacje, red. M. Sułek, G. Zieziula, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2020, s. 275–294.
- Moniuszko w kulturze żydowskiej – historia w trzech odsłonach, [w:] Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. M. Dziadek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019, s. 271–291.
- Władysław Żeleński, „Goplana”. Opera romantyczna w trzech aktach. Partytura orkiestrowa (Wien 1897), wyd. faksymilowe, wyd. i wstępem opatrzył Grzegorz Zieziula, Warszawa 2016 [artykuł recenzyjny], „Muzyka” 2018 nr 4 (251), s. 129–136.
- Pieśń żydowska na estradach koncertowych Pragi Czeskiej w dwudziestoleciu międzywojennym, „Muzyka” 2018 nr 2 (249), s. 27–42.
- Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, „Nieobliczalna głowa” – Gustav Mahler w oczach swoich współczesnych, [w:] Kontrinterpretacje, red. E. Suszek, M. Piotrowska-Grot, A. Świeściak, Kraków: Universitas, 2018, s. 147–158.
- Representatives of the New Jewish School on the Stages of Interwar Prague, „Czech and Slovak Journal of Humanities. Musicologica” 2017 nr 2, s. 59–69.
- The Presence of Jewish Music in the Musical Life of Interwar Prague, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2017 nr 34, s. 115–133.
- Muzyka kameralna Władysława Żeleńskiego w świetle źródeł prasowych, [w:] Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny: tożsamość kulturowa w czasach braku państwowości, red. G. Mania, P. Różański, Kraków: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, 2017, s. 105–126.
- Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Występy Sergiusza Rachmaninowa w Polsce, „Edukacja Muzyczna. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2016 nr 11, s. 85–101.
- Max Brod as a Music Critic, „Musicologica Olomucensia” 2016 nr 23, s. 81–100.
- Konrad Wallenrod Władysława Żeleńskiego, Wagner i „sprawa polska” – konteksty lwowskiej prapremiery utworu w 1885 roku, [w:] Krytyka muzyczna. Krytyka operowa, red. M. Bristiger, R. Ciesielski, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2016, s. 59–78.
- Wykonania muzyki Władysława Żeleńskiego w Wiedniu, „Edukacja Muzyczna. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2015 t. X, s. 163–180.
- Muzyka klasyczna a media społecznościowe: nowa perspektywa relacji twórca – odbiorca muzyki, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015 nr 4, s. 11–27.
- Muzyka soul – geneza, historia, uwarunkowania społeczno-kulturowe oraz rodzaje inspiracji tym stylem w twórczości rodzimej, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2015 nr 24, s. 46–68.
- Wczesny okres twórczości Władysława Żeleńskiego w oczach polskich krytyków muzycznych, „Aspekty Muzyki” 2014 nr 4, s. 121–146.
- Władysław Żeleński w Pradze, „Edukacja Muzyczna. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2014 t. IX, s. 63–77.
Wystawy
- Oto jest nasz mistrz Ignacy, olbrzym tonów, siły, pracy…, scenariusz: Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica (wystawa prezentowana w Ośrodku Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX w. im. I.J. Paderewskiego), Kraków 2022.
- Paderewski – geniusz i charyzma, scenariusz: Michał Jaczyński, Anna Salamon, Justyna Szombara (wystawa prezentowana w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej), Kąśna Dolna 2020.