Biografia
Ukończył studia polonistyczne i muzykologiczne oraz uzyskał stopień doktora (1994) w Uniwersytecie Jagiellońskim. Przygotowywał i prowadził różne projekty akademickie jak:
- prezentacja Multimedia Data-Base podczas konferencji KBWE (1991) we współpracy z Western Norway Research Centre z Bergen,
- dyrektor wykonawczy oraz autor i realizator części muzycznej festiwalu Europejski Miesiąc Kultury (1992),
- konferencja i festiwal sztuk Narody i Stereotypy (w Fundacji MCK – 1993).
- projekt Spotkania Krakowian (pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa – 1994),
- współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej (PTMD, w latach 1994-1996 – prezes),
- administrator i kontraktor projektów europejskich (TEMPUS JEN i TEMPUS JEP 3349 Creating of MBM Study System in Musicology – 1995-2011),
- współtwórca, wykładowca i zastępca dyrektora Szkoły Zarządzania Kulturą na Wydziale Zarządzania i Komunikacji UJ (1997-2001),
- twórca projektu i realizator obchodów Jubileuszu 600-lecia Odnowienia Akademii Krakowskiej (UJ – 1998–2001),
- przygotowanie i realizacja kolejnych edycji Festiwalu Nauki w Krakowie (2000-2004)
- stworzenie i prowadzenie Ośrodka Informacji i Promocji UJ (2001-2006),
- przygotowanie i realizacja Akademickich Spotkań z Europą (2003)
- przygotowanie i realizacja Kongresu EAIE, Kraków 2005,
- koordynacja i udział w akcji kwerendowej w ramach projektu MNiSzW Dziedzictwo Muzyki Polskiej Okresu Rozbiorów prowadzonego przez NIFC i PWM; zebranie informacji o źródłach nutowych dotyczących muzyki polskiej okresu 1772-1918 w bibliotekach i archiwach zagranicznych.
Wielokrotnie pełnił rolę visiting professor w USA (Eastman School of Music – University of Rochester, NY; Rutgers University, NJ; Indiana University, IN) i na Ukrainie (Uniwersytet im. Borysa Grinczenki w Kijowie, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki). Obecnie prowadzi też wykłady w AGH (w ramach Uczelnianej Bazy Przedmiotów Obieralnych). Od lat zajmuje się też działalnością wydawniczą – jest współzałożycielem wydawnictwa Musica Iagellonica (1993– ). Uczestniczył w wielu konferencjach z zakresu muzykologii i zarządzania w szkolnictwie wyższym. Ostatnie z nich to:
w 2019 roku:
- Konferencja międzynarodowa 3rd International Conference “Music and Sound Design in Film and New Media. Soundscapes and Immersive Sound” organizowana przez Litewską Akademię Muzyki i Teatru (Wilno, 12-15 IX) z prezentacją When One Wants Too Much ... Common Mistakes While Creating a Movie Soundtrack.
w 2018 roku:
- Konferencja naukowej Ukraina – Polska Dialog Kultur Kijów, organizowana przez Przedstawicielstwo Polskiej Akademii Nauk w Kijowie oraz Narodową Akademię Muzyki im. Czajkowskiego (19-21 kwietnia) z referatem Использование классических музыковедческих метод в анализе кинематографической музыки dodatkowo wykład gościnny na Uniwersytecie im. Gonczarenki.
w 2017 roku:
- Konferencja Professional Art Education and Artistic Culture: Challenges of the XXI Century zorganizaowana przez Киевский Университет имени Бориса Гринченко z referatem Methods of the music popularization among children, Kijów, 30-31 marca 2017,
- Konferencja zorganizowana przez Urząd Patentowy RP Ochrona wizerunku Fryderyka Chopina z referatem Rozwiązania dot. regulacji korzystania z wizerunku Chopina przyjęte przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, (sesja 2 Ochrona wizerunku ikon kultury); Warszawa, 24 kwietnia 2017,
- Uczestnictwo w komitecie organizacyjnym i udział w konferencji Music Across Media: Functions, Convergence, Meaning (zorganizowanej przez Facta Ficta Research Centre oraz NIFC) z referatem Music as Film character. Krzysztof Kieślowski „Blue”, Warszawa 21-22 kwietnia 2017,
- Konferencja zorganizowana przez Lithuanian Academy of Music and Theatre (Lietuvos Muzikos Ir Teatro Akademija) oraz GEECT, Music and Sound Design in Film and New Media. When Theory meets Practice z referatem Symbolic and Transcendental Elements in Zbigniew Preisner’s Film Music, Wilno, 28-29 września 2017,
- Udział w Komitecie Organizacyjnym i współprowadzenie sympozjum Wokół postaci Ferdynanda Hoesicka w 150. rocznicę jego urodzin, UJ, Kraków, 23 października 2017.
w 2016 roku:
- Międzynarodowa konferencja naukowa Liryka i element wokalny w muzyce instrumentalnej XIX wieku (Radziejowice, 16-18 września) – referat Pieśni z komedioopery Siedem razy jeden L. Dmuszewskiego i J. Elsnera jako wzorcowy przykład popularyzacji komediooper w pierwszej połowie XIX wieku; dodatkowo przewodniczenie sesji roboczej w dniu 18 IX.
- Base conditions and benefits related to participation and the cooperation within the Chopin Competitions’ Conference – referat podczas “The Second Meeting of the Organizers of Chopin Piano Competitions”, Warszawa/Radziejowice 20-22 września (dodatkowo moderowanie 2 sesji roboczych).
w 2015 roku:
- Music scenography. “Utopia” versus “Arcadia” in “The Lord of the Rings” directed by Peter Jackson międzynarodowa konferencja His Master's Voice: Utopias & Dystopias in Audiovisual Culture, Kraków 23-26 marca 2015 (dodatkowo moderowanie sesji).
- Presentation of Polish Program of long-term supporting the Chopin Competitions Worldwide. Konferencja Chopin Competitions Conference Radziejowice 21-23 kwietnia 2015 (dodatkowo moderowanie 3 sesji roboczych).
- Bach-Liszt-Reger techniki ostinatowe – wprowadzenie do koncertu Polskiego Towarzystwa Bachowskiego 28 czerwca 2015 (Kościół św. Marcina w Krakowie),
- Ignacy Jan Paderewski – genialny artysta czy jeden z pierwszych specjalistów PR
Konferencja międzynarodowa Polacy wśród innych narodów. Reminiscencje i wpływy w dziedzictwie kulturowym; UAM Kalisz 10-11 września 2015. - Materiały NIFC jako podstawa popularyzacji muzyki – referaty na konferencjach Polskiego Stowarzyszenia Edukatorów i Animatorów Muzycznych, Łódź 10 października 2015 oraz Zamość 26 października 2015.
W ramach popularyzacji nauki Wojciech M. Marchwica wprowadził do Krakowa zwyczaj organizowania dorocznych Festiwali Nauki (od 2000 roku). Przygotowywał i przeprowadzał liczne prezentacje polskiego szkolnictwa wyższego podczas spotkań i konferencji towarzyszących targom i działaniom promocyjnym polskich uniwersytetów za granicą, w: Mińsku, Kijowie, Odessie, Almaty, Lwowie, Pekinie, Szanghaju, Harbinie – np. realizacja seminarium Study in Poland w ramach Education Expo 2009 i 2011 w Chinach.
Wybrane publikacje
W zakresie muzykologii:
- Stylistic Variability in Kaspar Förster’s Pieces for Three Voices [w:] Musica Baltica. The Music Culture of Baltic Cities in Modern Times Akademia Muzyczna w Gdańsku. Prace Specjalne 80, Gdańsk 2010.
- Bachowskie nawiązania do chorału „Christ lag in Todesbanden” [w:] Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Andrzej Sitarz, Musica Iagellonica, Kraków 2011, ss. 463-490.
- Sarmatization of the Polish Christmas carol – posthumous success of the Jagiellonian dynastic ideology, [w:] Materiały z konferencji „Muzyczne dziedzictwo epoki Jagiellonów” Biblioteka Narodowa, „Musica Iagellonica” 2012 nr 6, ss. 71-81.
- Internationalizing Polish Universities – a Challenge, [w:] « Les universités en Europe centrale 20 ans après » vol. 1 Transformationes et enjeux, Bruylant, Bruxelles 2011, s. 111-123.
- Culture of minorities – way towards Europeization in Polish HEIs (case of musicology), [w:] Management de la diversité culturelle : quels enjeux en Europe? / The Management of Cultural Diversity: what are the Stakes in Europe? ed. Thierry Côme, Ludmila Meskova, Bruylant Bruxelles 2012; ss. 195-221.
- Musical education on university level – history of musical practice as the basic element of understanding music history [w:] «Modern musical education: traditions, innovation, modernization prospects», Almaty, 2012, ss. 193-198.
- Le destin global des chants de Noël locaux [w:] Productions et perceptions des créations culturelles L’Harmattan, red. Helena Balintova, Janka Palkova, Paris 2012, ISBN 978‑2-296-96844-8; ss. 139‑155.
- Pastgraduate Studies for Pianists – A Path for Artistic Mastery, [w:] Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХI століття, Київ ун-т ім. Б. Грінченка, Київ 2014, s.105-115.
- Wanda Landowska – prekursorka wykonawstwa historycznego, [w:] Rola i wkład Polaków w kreację dziedzictwa kulturowego innych narodów, red. S. Kowalska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań-Kalisz 2014, s. 50-63.
- The musical tradition of Central European intengible heritage rozdział w monografii pokonferencyjnej The limits of heritage : the 2nd Heritage Forum of Central Europe, Kraków, MCK 2015; ISBN 978-83-63463-32-8; ss. 674-686.
- Kolędy polskie na tle podobnych pieśni europejskich rozdział w monografii Imponderabilia ochrony dziedzictwa kulturowego; Poznań-Kalisz, UAM 2015; ISBN 978-83-941350-1-0, ss. 132-146.
- Wojciech M. Marchwica, Songs from the comedy opera „Siedem razy jeden” [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth century, [w:] The lyric and the vocal element in instrumental music of the nineteenth century, red. Stępień-Kutera Kamila, Warsaw: The Fryderyk Chopin Institute, 2017, s. 293-327 [1,74 ark.].
- Wojciech M. Marchwica, Methods of the music popularization among children as the important factor of fighting against the mcdonaldisation of global culture „Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі” № 2, 2017, s. 14-24 [1,25 ark.]. ORCID id 0000-0002-4949-8722
- Witt, M., Szklener, A., Marchwica, W., Dobosz, T. Disease not genetic but infectious: multiple tuberculomas and fibrinous pericarditis as symptoms pathognomonic for tuberculosis of Frederic Chopin (2018) „Journal of Applied Genetics”, 59 (4), pp. 471-473. DOI: 10.1007/s13353-018-0456-3
- Witt, M., Szklener, A., Kawecki, J., Rużyłło, W., Negrusz-Kawecka, M., Jeleń, M., Langfort, R., Marchwica, W., Dobosz, T. A Closer Look at Frederic Chopin's Cause of Death (2018) „American Journal of Medicine”, 131 (2), pp. 211-212. DOI: 10.1016/j.amjmed.2017.09.039.
- Wojciech M. Marchwica Józef Elsner w pismach Ferdynanda Hoesicka [w:] Ferdynand Hoesick junior. Studia red. M. Woźna-Stankiewicz, Musica Iagellonica, Kraków 2020, ss. 150-166.
Wydania źródłowe:
- I.J. Paderewski Suita i Uwertura (Dzieła wszystkie I.J. Paderewskiego”, t. 10), Wydawnictwo Musica Iagellonica, Kraków 1997,
- Kotowicz Pasja, wydanie źródłowe wraz z komentarzem, Wydawnictwo Musica Iagellonica, Kraków 1999.
W zakresie zarządzania szkolnictwem wyższym:
- Studenci zagraniczni w Polsce 2010. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu Study in Poland, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Warszawa 2011, 64 s.; ISBN 978-83-61239-24-6.
- Studenci zagraniczni w Polsce 2011. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu „Study in Poland”, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Warszawa 2011; ISBN 978-83-61239-24-6; ss. 64.
- Studenci zagraniczni w Polsce 2012. Raport statystyczno-informacyjny przygotowany w ramach programu „Study in Poland”, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Warszawa 2012; ISBN 978-83-61239-17-8; ss. 76.
- Studenci zagraniczni w Polsce 2013. Raport statystyczno-informacyjny (wspólnie z B. Siwińską) Wydawca Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Warszawa 2013; ISBN 978-83-61239-21-5; ss. 88.
- International Visibility Project. Audyt Rankingowy Uczelni. Część pierwsza 2019 (wspólnie z W. Siwińskim). Wydawca Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Warszawa 2019; ss. 64.
Web: https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/osoba/7608_marchwica_wojciech